1-26 Hadiah dari Elijah Darcy

Hari ini aku keluar lagi. Aku ke kedai buku. Bookaholic Bookstore. Kedai buku milik Mia Suzanna. Mia. Mia. Mia. Oh, mengapa aku asyik mengulang nama Mia? Mia. Mia. Mia. Aku tersenyum sendiri. Macam orang gila! Aku tarik oksigen dan buang karbon dioksida. Aku cuba tenangkan diri. Aku tak gementar. Aku tak rasa gelisah atau tak selesa. Aku tak terasa mahu merokok pun. Tapi aku tetap mencuba untuk tenangkan diri dari rasa yang tak dapat aku terjemahkan.


Sebelum aku tersenyum seorang diri lagi, aku cepat-cepat menepuk muka. Biar sedar diri sikit! Kemudian aku melangkah masuk ke Bookaholic. Mataku menjalar ke celah-celah rak buku. Aku mencari Mia.


Ah, di situ dia....


Mia sedang menyusun buku. Dia berjengket kaki di atas stool untuk menyimpan buku di rak paling atas. Gigih!


Aku mendapatkan Mia. Belum sempat pun aku menegurnya, Mia berpaling kepadaku. Saat itu juga dia hilang imbangan dari stool.


Aku sambut Mia ke pangkuanku.


Mata aku dan Mia terkunci dengan pandangan yang dalam.


“You just made me fall...” ucap Mia dengan satu getar rasa yang sangat asing bagiku.

“Oh, sorry....” Mataku masih dikunci Mia.

“I just fell in love with you, Elijah.”

“I’m very, very sorry....” Aku dapat katakan itu saja. Getar rasa Mia berkait dengan perasaanku sekarang. Sangat berpadanan. Sangat mengujakan. Rasa yang aku rasakan sejak dua-tiga hari ini. Rasa yang membuatkan aku keliru.


Perlahan-lahan aku turunkan Mia. Muka Mia merah padam. Mungkin dia sendiri pun keliru dengan kata-katanya tadi. Agak emosi. Sangat jiwang!


“Saya minta maaf, Elijah. I got carried away. Biasalah, asyik baca romance aja. Tapi...”

Kata-kata Mia aku pintas. “Aku nak cari buku untuk kawan aku. Boleh tolong?” Tiba-tiba pula aku boleh berkata begitu.

“Oh....” Mia tersenyum nipis.

“Kawan aku tu.... Kelmarin aku nampak dia menangis. Jadi aku nak cari buku yang boleh hiburkan hati dia. Dia cikgu Bahasa Inggeris,” terangku.

“She?”

“Ya, perempuan.” Aku menjawab terus.


Mia ke rak yang satu lagi. Aku mengikut saja. Dia menyelusuri buku-buku di situ, tajuk ke tajuk. Kemudian dia tarik sebuah buku.

“Saya harap dia belum baca buku ni lagi.” Mia menyuakan buku itu.

“Pride & Prejudice.” Aku baca tajuknya.

“Cerita Lizzie dengan Mr. Darcy,” kata Mia dengan satu senyuman. “It’s a love story.”


Aku terdiam sekejap. Kemudian aku kirimkan senyuman kepada Mia. Kataku, “Aku tak macam Mr. Darcy, kan?”

“Hampir-hampir. Tapi saya pun bukannya Lizzie,” balas Mia pula. Dia tersenyum juga.

“Kau Mia,” kataku lagi. Mia. Mia. Mia. Ah, mengapa aku jadi begini dengan Mia? Mia. Mia. Mia. Ah, parah! Aku terus tanya Mia, “Sudi keluar dengan aku?” Pertanyaan untuk kali kedua. Waktu yang pertama, kelmarin, Mia tolak baik-baik. Tak apalah. Aku cuba lagi hari ini.


“Awak hantarlah hadiah untuk kawan awak tu dulu,”balas Mia tanpa menjawab pelawaanku. “Nanti saya pertimbangkan.”


Oh, ada harapan!


~


Aku menapak naik ke tingkat empat. Badanku habis basah dengan peluh. Tak apa. Nanti aku mandi sembelum keluar semula untuk jumpa Mia lagi. Tapi sebelum itu, aku mesti beri buku ini kepada Odelia. Di setiap tingkat, hatiku jadi makin berdebar. Makin rancak bila aku sampai ke tingkat empat. Aku jadi tak keruan. Aku ketuk pintu rumahnya beberapa kali. Aku makin gelisah. Aku ketuk lagi. Bertambah tak tentu arah aku. Mengapakah? Kali kelima barulah Odelia buka pintu.


Wajah muram Odelia menyambut pandanganku. Dia macam terkejut. Hampir-hampir aku tak jadi senyum. Tapi Odelia tersenyum dulu.


“Odelia.” Nama itu aku panggil. Kemudian senyap. “Aku ada hadiah.” Senyap lagi. Lalu aku hulurkan Pride & Prejudice. “Harap kau gembira.” Lagi senyap. “Aku nampak kau menangis.”


Habis ayat itu, terus aku menerpa turun. Aku tinggalkan Odelia terpinga-pinga di pintu.


Aku terpaksa. Aku rasa jantungku hampir meletup tadi!

0 gossip (s):