1-35 Mungkin

Hari ini aku bangun seawal 5 pagi. Aku sarungkan seluar track dan t-shirt. Kemudian aku pakai running shoes. Ingin keluar jogging. Chloe mengiau seolah-olah bertanya aku hendak ke mana.

'Jogging. Just around here. I'll be back by 6.30', aku kata. Aku tutup pintu dan kunci. Berjalan perlahan-lahan ke tingkat bawah. Tidak mahu Odelia atau Elijah terjaga.

Sejuknya angin di luar jam 5 pagi. Tak apa, dalam 5 minit lagi, bila badan sudah panas, tentu rasa selesa. Dalam 1 km, aku keluar dari kawasan penempatan. Boleh nampak kedai mamak dan kedai-kedai runcit. Kedai mamak, seperti biasa, ada saja orang. Walaupun pada tika ini tidaklah begitu ramai.

Nampak juga orang-orang kedai mengangkat tong-tong gas dan beberapa kotak. Mungkin sayur. Atau roti. Atau surat khabar? Aku terus berlari menyusuri tempat jalan kaki mengarah ke sekolah.

Berlalu di sebelah sekolah rendah. Sunyi. Seperti biasa. Hanya beberapa lampu yang dibuka. Mata aku mencari-cari pak guard apabila berlalu di pondok kawalan. Kadang-kadang aku sapa. Kadang-kadang dia tiada di situ. Mungkin berjalan-jalan di sekitar sekolah.

Ipod nano aku bertukar kepada lagu ballada. Oh, bukan. Mungkin country. Siapa nama minah ini?

'Cause when you're fifteen and somebody tells you they love you, you're gonna believe them'

Itu katanya. Come on, aku kata dalam hati, kurang setuju dengan liriknya. Aku tekan butang next untuk mencari lagu yang lebih rancak. Entah bagaimana lagu ini boleh ada dalam playlist aku, aku tidak tahu. Mungkin aku pindahkan semua lagu yang aku muat turun secara rawak. Atau mungkin Rosa yang saja mencuba-cuba pindahkan lagu mengikut iTunes kerana dia tidak pernah buat sebelum ini.

Suasana sudah semakin sibuk di sekeliling. Sudah pukul enamlah kalau begini. Aku sudah tiga suku perjalanan. Sebuah kereta Mercedes yang berlalu di jalan mengingatkan aku pada Mia. Muram sahaja dia sejak kebelakangan ini. Seperti ada yang terbuku di hati. Bila aku bertanya, katanya baik saja. Mungkin dia kepenatan dek kerana kerja. Mungkin jua ada masalah yang dia masih tidak mampu kongsi bersamaku. Walaupun itu agak janggal kecuali isu itu melibatkan diriku. Atau mungkin dia sudah tahu yang aku keluar dengan Rosa?

0 gossip (s):