1-109 Dengar kata

Aku dengar cerita Rosa sudah mula bekerja di London. Itu kata tukang kebunnya.

Semalam aku kuatkan diri untuk berjumpa dengan Dato' Malik. Sudah beberapa lama dia jemput aku ke pejabatnya, tapi aku berikan alasan sibuk kerja. Dato' Malik beritahu aku yang Rosa masih lagi belum buat keputusan sama ada hendak kerja di sana ataupun kembali ke sini.

Aku pun tak tahu apa yang sebenarnya berlaku.

Tiga hari lepas aku telefon Imran. Baru aku beritahu dia apa yang terjadi.

'This is a real telenovela here!!' Imran ketawa, menyindir. Aku sudah mampu tersenyum.

'Yea, I know,' kataku.

'So you went to London just to get back a girl?' tanya Imran.

'Yes.'

'How rich are you! How pathetic that is?' sambung Imran lagi.

Kali ini aku mampu ketawa. 'Well, I'm not rich, as you know it. Dato' Malik bayarkan'.

'Oooh. Hahaha,' Imran ketawa, tidak habis menyindir. 'So, free travel la nih?'

'Well, to look it back, the stupidiest part should be ... sebab aku tak berjalan-jalan pun kat London tu. Just pergi dan balik'.

'You are a sore loser!!!', kata Imran.

'I know it now,' balasku.

Aku tahu. Dalam diari cinta, terbang beribu batu demi memujuk seorang wanita pulang : sangat romantik. Tapi benar, itu semua kerja gila. Dan aku sudah pun lakukannya.

Entahlah. Pada saat ini, aku biarkan saja. Hari demi hari, rasa sakit ini semakin kurang. Cuma aku sedikit kasihan pada Odelia. Terus bertanya sama ada Rosa sudah pulang atau belum. Walaupun aku tak pasti, aku beritahu Odelia, 'I believe she'll be home. Give her some time ya'.

0 gossip (s):