1-105 Gila

Hari itu aku hantar Odelia ke rumahnya. Kemudian aku bergegas ke pejabat Rosa. Terkejut aku bila ada seorang lelaki di dalam pejabatnya. Entah siapa, aku tidak kenal.

'Son, I've been trying to reach you', aku dengar satu sapaan suara yang aku kenal. Dato' Malik berdiri di belakangku.

'What's wrong Dato'? Is everything okay,' aku risau. Aku mengesan sesuatu yang buruk dalam nada Dato' Malik.

'Rosa had left this morning', kata Dato' Malik. 'Come into my office, we talk about this'

Pergi? Pergi mana. Kenapa? Semua soalan itu bermain di fikiran aku sementara kaki aku dihayun masuk ke pejabat Dato' Malik.

Rupa-rupanya Rosa tertekan dengan beban kerja yang begitu banyak. Dia rasa tidak mampu dengan semua itu.

'I was wrong. I've been forcing her too much', Dato' Malik menyambung keluhan.

Come on Rosa, kau bukanlah selemah ini! Aku menjerit di dalam hati.

'It was a huge fight! She's angry and she's decided to go to Meera's'. Meera ialah kakak Rosa yang kini di United Kingdom. Bekerja di sana menguruskan cawangan syarikat ayahnya di kota London.

'Go, bring her back, son.' Permintaan Dato' Malik mengejutkan aku. Pergi sana? Gila apa? Telefon, internet semua ada. Tak bolehkah?

'I can't afford it Dato', aku beri alasan.

'Say yes, and it's all being taken care off'.

Dan sekarang aku di Restoran Melur di Edgware Road. Rosa seperti duduk terpaksa di depanku. Jarang sekali dia melihat ke mataku.

'I can't believe you do this!' aku mula bicara.

Rosa tersenyum. Tapi dari matanya aku tahu dia gusar.

'I can't believe either', jawabnya sayu.

Pelayan mencelah, menghidangkan nasi lemak yang aku pesan dan ayam percik dan nasi untuk Rosa. Kami mula makan perlahan-lahan. Aku cuba bercakap fasal benda lain. Mahu redakan suasana yang sedikit tegang. Kali pertama aku terasa begitu janggal dengan Rosa. Tapi kali pertama juga aku terasa hatiku begitu suam bila bersamanya.

'You are not yourself, you know that?' aku kembali kepada topik asal.

'I am not. I lose it,' Rosa akui. Dia tunduk sambil makanan dijamah.

'We are going home, yeah?' pujukku. Restoran ini sangat bising. Ramai pula orang sehinggakan seperti kedai mamak di Malaysia. Hilang suasana romantik yang sepatutnya ada.

'Hm..' balas Rosa pendek, sedikit acuh tidak acuh.

Nasi lemak tidak ku habiskan. Sedikit hilang selera. Aku bayar bil dengan kad kredit dan kami ambil teksi kontot ke Trafalgar Square. Rosa perlu pulang! Itu objektif utamaku.

0 gossip (s):