1- 113 Aliya

Hari ini mendung. Kadang-kadang hujang turun tidak berapa lebat. Dari tingkap di bilik, aku nampak awan berarak laju ditiup angin.

Hari ini aku ditugaskan En Farouk untuk buat kerja-kerja editorial. Niat di hati hendak habiskan cepat-cepat kerana aku hendak beralih pada kertas kerja untuk program bersama selebriti.

Tanganku diregangkan. Sedikit penat. Aku bangun dan berjalan ke pantri. Seperti biasa, mahu buat kopi. Berhenti sekejap berbual dengan rakan sepejabat sebelum Ake berlalu dan menegur aku.

'En Harith, ada panggilan emergency dari hospital. Dia suruh En Harith call balik,' kata Ake.

Aku capai telefon bimbit dari dalam poket seluar. Kenapa tidak call handphone saja? Fikirku.

10 miscalls!

Silent mode rupanya. Aku dah set tiada getaran kerana ada meeting pagi tadi.

***

Aku bermundar-mandir di bilik menunggu. Risau. Tidak tahu hendak buat apa.

Tiba-tiba Sofea muncul dalam keadaan kusut masai.

'You are still sleeping at this time?' aku menjengilkan mataku.

'Sorry.. cuti. I've decided to laze around a bit!' balas Sofea sambil meminta simpati. 'So, how's Kak Noor?'

'In labour. Im kat dalam tu, tadi dia keluar kejap beritahu yang semuanya okay', beritahuku.

'I'm gonna be an aunt!!!', jerit Sofea kegembiraan.

'Oi, you already are! Diyana tu kamu nak buang kat mana?' sindirku.

Sofea tersengih macam kerang busuk. Gembira benar Sofea. Mahu dapat anak saudara baru sampaikan anak sulung Im dan Noor dilupakan.

***

Tiga jam sudah berlalu sejak bayi perempuan ini selamat dilahirkan. Kami sekadar melihat di sebalik cermin kaca melihat anak Im dan Noor dibaringkan di bawah lampu.

'Oh, kalau tak cukup bulan, memang diorang buat macam tu ye?' tanyaku.

'Ha ah. Letak dalam inkubator bagi suhu suam-suam dan nak elak jangkitan', terang Imran.

'I see...' aku sedikit terharu melihat dalam lebih 10 bayi ditutup matanya dengan patch di dalam balang-balang yang berlainan.

'So I heard Rosa is back?' tiba-tiba Imran berkata.

'Come on bro! This is your moment!' kataku. Malas hendak bercakap fasal hal peribadi pada waktu-waktu bersejarah sebegini. Imran baru saja punya anak kedua. Mana aku mahu bercakap fasal Rosa.

'Give me some distraction! I kinda need it,' Imran ketawa. Aku turut ketawa. Apa-apalah.

'Dah. Dia dah balik 3 hari lepas,' kataku sambil mataku memandang tepat pada inkubator di balik cermin.

'And?' Imran menunggu cerita selanjutnya.

'And that is it!' kataku sambil buat acuh tak acuh. Kali ini aku mengalihkan pandanganku kepada Imran. Aku mahu ketawa kerana Imran sedang menungguku bercerita seperti anak-anak kecil yang mahukan gula-gula. Bapak orang sudah si Imran ini!

'We've only talk through phones. Dia jetlag lagi. She said she's sorry and we're gonna meet tomorrow,' ceritaku ringkas.

'Like nothing ever happened?' tanya Imran.

'Yes, like nothing ever happened,' kataku sambil memberi senyuman sinis.

'You've met someone, haven't you??' Imran meneka.

Aku senyap beberapa ketika.

Aku masih belum habis tersenyum. Dari kejauhan aku nampak Sofea berjalan ke mari bersama si kecil Diyana.

'Yes, I did!' balasku. 'I've met someone special named Aliya', sambil mataku ku alihkan kepada anak perempuan kedua Imran.

Kali ini Imran diam. Juga tersenyum sambil matanya dialihkan kepada Aliya.

Baby Aliya. Kau baru saja 'bertarung' untuk hidup di dunia. Aku tidak mahu berduka memikirkan ketidaksudahan ceritaku, sedang hidup ini lebih indah daripada itu.

0 gossip (s):