1-104 Kota London

Aku menyusuri jalan gelap ini. Keretapi bawah tanah membawa ku ke stesen Caledonian Road. Begitu ramai orang keluar masuk. Sesak rasanya berada di kota sebegini.

Berpandukan alamat yang diberi, aku ikut terus jalan ke hadapan. Sejuk. Tanganku didakap kuat. Terasa angin musim salju menampar pipi. Jam baru pukul 4 petang, tapi matahari sudahpun hampir meninggalkan siang. Malam bakal berlabuh.

Aku tiba di pintu apartment yang aku cari. Nombor dua puluh lapan. Aku tekan.

'Hi, who's this?' aku dengar suara seorang wanita.

'I'm Harith. I'm looking for Rosa', aku jawab melalui interkom.

'Ah, you're here already! Come on in! Third floor!'

Aku dengar bunyi buzzer di pintu. Aku tolak dan aku tarik beg 14 inci yang aku bawa bersama masuk ke dalam apartment. Aku naik ke tingkat 3 dan menanti di pintu, seorang wanita mirip Rosa.

'Meera, it's nice finally meeting you!' aku memberi salam.

'Great to see you here!' jawab Meera. 'Shh, come on in, Rosa doesn't know that you are here!'

Aku melangkah masuk ke dalam apartment Meera. Tiba-tiba terasa sangat panas. Apartment ini punya pemanas yang baik, aku kira. Aku tanggalkan kasut tapi bukan sarung kaki. Aku gantungkan baju panas di penyangkut di pintu masuk. Meera memerhatiku sambil matanya menjeling ke ruang tamu.

'Shh, she's gonna be surprised!' Meera berbisik padaku. Gembira pula dia ni, fikirku.

Aku melangkah ke pintu masuk, dan nah, aku nampak Rosa sedang menyimpuh di sofa, menonton televisyen 46 inci.

'Harith, what are you doing here?' tiba-tiba Rosa menjerit. Dia tergamam.

'I'm taking you home.'

0 gossip (s):