1-95 Lagi?

'So are you serious with Rosa?'

'I guess so'

'Guess? You guess?' Im bertanya. Aku ketawa.

'Habis nak cakap apa? Pasti? Absolutely?' balas aku.

'Well, Abang Is... kitorang perempuan ni suka kalau lelaki tu sure. Ni macam nak taknak jer?' tiba-tiba Sofea menyampuk dari belakang. Aku ketawa lagi. Sedikit segan dengan adik-adikku.

'Kalau Abang Is jadi tahun ni, bolehlah kita buat double wedding!' sambung Sofea lagi. Dia datang duduk di sebelah aku. Kakinya diangkat ke atas meja kopi di hadapan sambil matanya dilemparkan ke televisyen.

'Sofea! Drop it down!' mata Imran dijengilkan padanya. 'Kenapa kamu tak tolong kakak kamu tu?'

'Ala.. Kak Noor tak mau Sofea tolong. Dia nak Sofea lepak-lepak kat sini', Sofea memuncungkan mulutnya. Kakinya telah dialihkan ke bawah.

'Ya lah, kalau nak potong bawang pun sampai berjam-jam!' sindir Imran. Aku hanya ketawa. Seronok melihat telatah adik-adik aku yang jarang-jarang aku jumpa. Kebetulan hari ini kami semua cuti, Imran dan Noor menjemput kami datang ke rumah.

'So what happened to Mia?' tiba-tiba Sofea bertanya. Aku melihat tajam kepada Imran. Hanya dia yang tahu. Imran tersenyum kambing.

'Abang Is, saya dah korek-korek dah semua dari Abang Im,' Sofea seperti berbangga kerana dia tahu rahsia aku. 'Dia ada contact abang lagi kah?'

Aku memandang ke arah Sofea, sedekit mencebik. 'Tak ada dah'.

Mujur pada ketika itu Noor menjerit dari dapur. 'Dinner's ready!!'

'Jom jom, who ever reach the kitchen first wins!' Imran menjerit. Sofea lantas bangun dan berkejar ke dapur.

'Seriously, how old are you guys?' kataku. Tiada siapa yang dengar. Kedua-dua mereka sudah sampai di dapur. Aku dapat dengar gelak tawa mereka di sana. Aku tekan butang 'OFF' pada remote control televisyen.

Aku terhenti sekejap. Teringat pada Mia.

'I really need to see you', mesej dari Mia.

'Please, can we meet?' antara mesej Mia lagi.

Dua hari lepas aku berjumpa dengan Mia di kedai kopi 40 minit dari tempat aku. Mia yang pilih tempat. Agaknya tidak mahu bertembung dengan Elijah.

Sesampainya aku, Mia sudah terus menangis. Orang sudah mula pandang-pandang. Lembut hati aku melihatnya. Aku rasa marah pada diri sendiri sekarang ni. Bermain dengan bara api. Tidak terbakar pun, panasnya dapat dirasa.

'Will you accept me back?' salah satu soalan Mia.

'Mia, you dah jadi wife orang,' balas aku.

'If I leave him, would you?' lagi soalan Mia.

Aku kelu. Aku patut jawab 'tidak'. Tapi aku katakan 'I don't know'.

'Can you give me another chance?' soal Mia lagi.

'I don't feel the same..' serentak dengan itu Mia mencapai tanganku.

'Please...' ujarnya.

Entah hampir dua jam aku di situ. Banyaknya tangisan dan diam. Semua soalannya buat aku serabut.

Aku mahukan Rosa, ujarku dalam hati. Tapi ungkapan itu sangat goyah. Aku tidak yakin pada diri sendiri.

'Harith, please...' rayu Mia lagi.

'I don't know Mia,' itu saja mampu aku balas.

'Harith, jom makan!'

'I don't...', aku tersedar. 'Yes, yes. Jom'.

Aku sedikit malu. Noor muncul dari dapur untuk panggil aku makan.

0 gossip (s):