1-93 Keliru

“Nak tengok cerita Korea tak?” Suri jengahkan muka di pintu bilik. Aku duduk di sisi katil, jari telunjuk belah kiri dipintal benang bulu bebiri berwarna biru gelap, sambil jari jemari yang lain memegang dua bilah jarum besi.

“Cerita lawak ke sedih?” gerakan jariku terhenti. Aku pandang Suri.

“Bukan cerita lawak”

“Takpelah, kalau aku boring aku keluar” Aku senyum. Malaslah mahu tengok cerita sedih. Cukup-cukuplah drama air mata di alam nyata. Penat.

“Kalau boring keluar tau, gigih betul mengait!” Kepala Suri sudah hilang dari muka pintu. Aku baru belajar mengait malam tadi, masih terkial-kial. Aku kait scarf sebab Suri kata itu yang paling senang. Aku tak sangka Suri pandai mengait.

Mengait adalah satu proses yang menenangkan, tapi kadang-kadang fikiran aku melayang. Teringat rumah 54, teringat Elijah, Rosa, Harith, Chloe. Rindunya pada Chloe! Dan aku teringat juga pada Harley.

Aku berhenti mengait. Aku cucukkan jarum pengait pada gumpalan benang bulu bebiri. Aku capai handbag dan keluarkan satu kertas dan sebatang pen. Aku meniarap, kawasan dari dagu ke dada dilapik bantal. Dan aku baca semula 10 senarai yang Rosa beri. Entah kenapa, tapi tiba-tiba aku rasa kena buat semakan senarai!

1. Setia. Takkan pandang dan layan perempuan lain, walaupun cantik.
Harley pernah beritahu dia digoda perempuan cantik dari department sebelah tapi dia tidak layan lebih-lebih. Perempuan tu pernah masakkan kuih muih dan beri Harley di ofis. Harley terima, tapi jamu rakan-rakan baik di ofis. Ticked!

2. Cemburu.
Harley pernah cakap dia cemburu sebab dia syak aku ada orang lain. Ticked!

3. Akan sayang kita walau nanti akan tidak cantik atau gemuk.
Erm, Harley tak pernah komen bab penampilan fizikal. So, kiranya dia boleh terimalah seadanya walaupun dah tua kerepot nanti. Ticked!

4. Menerima kekurangan fizikal pasangan seadanya.
Sama macam nombor 3! Ticked!

5. Tujukan lagu berkonsepkan kesucian cinta.
Dia pernah nyanyikan lagu yang tidak diketahui tajuknya, tapi senikatanya agak comel. ‘Kamu yang bawaku terbang, kamulah jua yang membawa cinta ke jalannya'. hehe. Ticked!

6. Memahami, pendengar yang baik.
Yang ini tidak dapat disangkal lagi, Harley memang pendengar yang baik. Dari dulu sampai sekarang. Ticked!

7. Sanggup buat apa saja untuk buat kita gembira.
Dia sentiasa mahu aku selesa. Sentiasa cuba luangkan masa, sanggup travel berjam-jam semata-mata untuk bersua muka. Ticked!

8. Jawapan soalan provokasi sentiasa memihak pada kita.
Masa masih di universiti, aku pernah tanya “Perempuan tu cantik kan?” sambil menunjukkan perempuan cantik yang duduk di meja sebelah. Harley jawab “Lya lagi cantik”. Ticked!

9. Tidak takut bercakap 'I love you' dan memaksudkannya.
Dia tak pernah cakap, tapi aku tahu kalau dia cakap, dia akan maksudkannya. Erm, ni boleh tick tak? Boleh lah kan? Ticked!

10. Kita pun rasa sama bagi nombor satu sampai sembilan.
Aku? Entah. Mungkin juga aku rasa yang sama tapi aku tak perasan. Ticked!

Ya, aku puas hati. Sepuluh senarai sudah dipatuhi!

~

“Sorry lambat kak,” aku letakkan handbag di atas kerusi dan terus memeluk Rosa yang sudah mendepakan tangan sedikit.

“Takpe. Is everything ok?” Tanya Rosa sambil melabuhkan punggung di atas kerusi empuk di dalam kedai Fish and Chips. Sudah pukul 12 tengahari tapi tidak ramai dalam kedai. Mungkin dalam tempoh sejam lagi bertambahlah umat manusia memenuhi segenap ruang dalam kedai. Aku ambil tisu dan lap peluh di dahi. Cuaca di luar sangat panas, mungkin sudah cecah 35 darjah.

“Saya ok. What about you?” aku tanya semula sambil memandang wajah Rosa sekilas dan meletakkan tisu dalam handbag.

“I have something to tell you, serious one. But before that, kita order makan dulu, ok?” Aku angguk walau resah. Perkara serius? Hal rumah 54 kah? Hal apa yang serius ni?

~

“I think I’m ready to marry Harith!” Aku tersedak. Entah kenapa air fresh orange yang aku sedut telah masuk ke dalam salur pernafasan. Hidung pedih. Kerongkong sakit. Aku tepuk-tepukkan dahi, macam yang selalu Suri buat kalau dia tersedak. Baru aku paham situasi Suri yang selalu tersedak kalau disampaikan apa-apa berita mengejutkan. Ya, aku terkejut dengan berita Rosa. Terkejut, tapi gembira. Rosa ketawa kecil melihat aku mengelap hidung yang merah sambil berdehem-dehem kecil. Tekakku masih sakit.

“Tahniah kak! Happy for you!” Aku senyum sambil pegang tangan Rosa.

“Thank you dear!” Rosa senyum, ceria sekali. Aku masih senyum, tapi sudah hilang kata-kata. Gembira, dalam masa yang sama keliru. Aku teringatkan 10 senarai yang Rosa beri. Rosa pernah beritahu yang Harith tidak menepati nombor 1 – kesetiaan, takkan pandang dan layan perempuan lain. Adakah kerana Mia sudah kawin dengan Elijah, Rosa rasa senarai sudah dipatuhi sebab itu saja satu-satunya poin yang gagal dipatuhi dalam perhubungan Rosa-Harith?

“Hubungan dengan Harith, memenuhi 10 senarai tu?”

“I’m really comfortable when with him. Dia paham I. I paham dia. I need him. And I know that he needs me too.” Aku masih diam. Potongan ikan aku sumbatkan masuk ke dalam mulut. Kurang sedap sebab sudah sejuk.

“What about you? Ni memang tekadlah nak pindah ye?”

“Entah” laju aku membalas. Kerana jauh di sudut hati aku, aku mulai rasa rindu pada rumah 54.

“Pindah sebab nak kawin dengan Harley? Nanti kerja apa kat sana? Harley menepati 10 senarai tu ke?” soalan Rosa bertubi-tubi macam peluru dari machine gun.

“Harley tengah tolong carikan kerja. Resume dah bagi kat dia lama dah” Aku jawab perlahan.

“I tanya banyak soalan, you jawab satu je? Tak dapat markah penuh ni cikgu!” Rosa ketawa. Aku sengih, malu.

“10 senarai?” Rosa masih tidak putus asa.

“Ya, sepuluh senarai tu dah dipatuhi” aku menjawab dengan yakin.

“Even nombor 10?”

“Erm, ya”

“Good for you. But remember dear, kawin ni bukan benda main-main. Sampai ke akhir hayat tau. Kita dah hidup berpuluh tahun, dan kita tatau kita boleh ke tak survive lagi berpuluh tahun. We cant afford to suffer. Bagi I, lebih baik tak payah kawin kalau dengan orang yang kita tak sayang. I don’t want to suffer, and this is why I lambat kawin. I want to be really sure. And now I’m sure. I want Harith to be my husband, I want him to me the father of my children…..”

Children? Kenapa aku rasa seram sejuk ni? Betul ke aku nak kawin dengan Harley?

“Just to let you know dear, IF, if only you decided to stay and looking for a job, you can always call me. You boleh kerja dengan company daddy I. I’m more than happy to help you. Deep in my heart, I want you to stay”

Aku terdiam.

Duhai hati, kenapa senang goyah?

2 gossip (s):

porter said...

yang nombor lapan itu, perempuan sememangnya begitu ye? -mahu dengar yang indah2 belaka?

Odelia Osman said...

Ada perempuan suka menguji, ada perempuan mahukan jawapan jujur. Porter kena hati-hati tau dalam menjawab.hehe =)