1-19 Pagi

Pukul berapa ni? Aku meraba-raba meja. Tanganku mencapai telefon bimbit.

4.50 pagi. Cahaya lampu jalan masuk melalui tingkap. Dari celah daun pintu, aku nampak lampu ruang tamu masih belum ditutup. Pukul berapa aku tidur malam tadi?

Ingatan aku sedikit samar.

Pintu bilik aku buka dan mataku menahan cahaya lampu yang terang. 5 ata 6 saat sebelum mataku mampu menterjemah apa yang aku lihat. Ada makanan di atas meja.

Oh ya, aku jemput jiran-jiranku dan Mia datang makan malam. Ah, bukan Mia. Rosa. Ada sedikit baki lasagne di dalam baking tray. Pinggan mangkuk sudah dicuci. Rosa dan Odelia yang cuci. Apa yang aku buat ketika itu? Oh, berbual dengan Elijah. Lelaki ini penuh dengan falsafah. Aku kagum. Ada sesuatu yang menarik yang dia ungkapkan tentang kehidupan. Aku terlupa.

Tiba-tiba aku teringat akan soalan Odelia pada Rosa. Kami berempat berbual-bual sambil menjamah lasagne yang aku hidangkan.

Tanya si Odelia, 'Rosa dan Harith dah couple berapa lama?'

Pantas Odelia menjawab '2 tahun'. Aku tersenyum seperti selalu. Memanglah sudah kenal 2 tahun. Tapi kami sekadar rapat. Jarang sekali bercakap tentang hati dan perasaan. Hanya kadang-kadang bila aku terlalu sibuk di pejabat dan tidak dapat keluar atau menjawab telefon, Rosa akan mula ungkap kata rindu.

Tanya si Odelia lagi, 'Rosa drive Mercedes biru ya? Kadang-kadang saya nampak Rosa pickup Harith'. Aku terkejut sebentar.

'Eh, I drive BMW', aku sedar Rosa sedikit pelik. Terus pandangannya dilemparkan kepada aku. 'Siapa pickup you naik Mers?'

Selamba aku menjawab, 'Encik Farouk.'

'Baiknya bos you siap pickup dari rumah', Rosa sedikit manja. Aku tersenyum lagi. Anak mataku menjeling pada Odelia. Aku nampak yang dia terasa bersalah kerana bertanya akan hal itu. Aku seperti berbisik 'OK' padanya tika Rosa berpaling ke arah Elijah untuk ... berbual? tanya soalan? Rosa memang peramah.

0 gossip (s):