1-25 Rindu yang bertukar jadi debu

Badan dihempas ke atas katil, muka dipekup dengan bantal.
Aku menangis buat kesekian kalinya. Dua hari lepas hanya air mata meleleh, kali ini lebih hebat. Aku meraung-raung dek kerana kepedihan yang amat hebat. Aku sendiri tidak pasti mengapa tiba-tiba aku jadi sedih. Sedih yang teramat.
Dada aku berat, badan aku lemah. Aku meraung sambil muka dipekup dengan bantal, meraung sekuat hati. Aku pasti tiada sesiapa yang dengar. Aku pasti tiada sesiapa yang ambil peduli.

“Mak…” aku menangis lagi. Aku seru mak berkali-kali. Tapi aku tahu semuanya sia-sia.
Aku tersedu-sedu. Aku sangat rindukan mak. Sangat sangat rindu.

Aku sendiri tak tahu kenapa. Seingat aku, aku baik-baik saja sejak awal pagi. Bersemangat ke sekolah. Kesedihan dua hari lepas aku cuba buang jauh-jauh. Di sekolah tadi Suri maklumkan pada aku yang novel terbaru tulisan Mitch Albom berjudul Have a Little Faith sudah keluar. Aku memang berniat dari awal mahu beli novel Mitch Albom yang baru sebab buku Tuesdays With Morries yang Suri pinjamkan pada aku sangat menarik. Bahasa Inggerisnya mudah difahami dan jalan ceritanya sangat menyentuh hati. Aku mahu improve Bahasa Inggeris dan aku bersemangat ke kedai buku lepas habis sesi persekolahan hari ni.

Aku tak pernah ke kedai buku berdekatan Jalan Pemberly, tapi Suri pelanggan setia. Dia yang bersemangat recommend kedai buku tu. Sedang aku sibuk mencari novel, aku ternampak susuk yang aku kenali. Aku ingat itu halusinasi, tapi bila aku perhatikan, sahlah dia Elijah! Elijah di kaunter pembayaran?

Elijah nampak lain. Tidak diam seperti selalu, tidak kaku seperti selalu. Dia nampak sangat selesa, dia nampak gembira. Tak pernah aku nampak Elijah dalam mood begini. Di sebelahnya ada perempuan yang cantik. Sangat cantik. Mungkin itu girlfriend Elijah. Mungkin Elijah datang melawat dia. Entah,aku tak ambil kisah pun. Lantaklah. Aku bukannya kisah pun kalau dia ada girlfriend yang cantik, kecik molek, putih melepak, mempunyai rambut yang cantik macam anak patung, senyuman manis dan mata yang yang cantik. Serius, aku tak kisah langsung! Perlu ke aku ambil kisah kehidupan peribadi orang yang takde kena mengena dengan aku?

Yang aku kisah adalah tiba-tiba badan rasa tidak sihat. Aku batalkan niat beli novel. Lain kali aja lah aku beli. Aku cepat-cepat keluar dari kedai dan meluru balik.

Aku pandang siling. Aku kesat air mata. Sedu sudah reda. Aku rasa penat. Sangat penat.
Apa sudah jadi dengan aku ni? Asik menangis aje. Aku peluk bantal erat-erat.

“Mak, Lya rindu mak...”

0 gossip (s):