1-37 Imran

Telefon ku berbunyi tika aku sedang berehat-rehat di sofa di ruang tamu. Kenapalah tertinggal telefon bimbit di dapur? Kan dah kena bangun berjalan.

Tapi aku gembira melihat paparan nama pemanggil. Imran. Aku sapa dengan penuh teruja.

'Hello Im!', aku seperti menjerit.

'Yo, bro!', jawabnya selamba.

Sudah berapa lama aku tidak dapat panggilan daripadanya. Aku sendiri pun malas hendak menelefon. Kalau masing-masing sudah sibuk, let us just live our life, itu yang aku fikir.

Bertanya khabar, bersembang tentang perkembangan terbaru dan kemudian Imran melemparkan soalan, 'berapa orang sekarang ni? Tiga? Empat?'

'Haha, dua saja', aku jawab sambil ketawa.

'Which one are you gonna marry then?', katanya dengan sinis. 'It's about time. And you know you are gonna make mom happy!'

'Come on!' kataku, 'you have already did. And with your lovely daughter'.

'And one more is on the way!', sambung Imran.

Aku teruja. 'Betulkah? Aku nak dapat anak saudara baru!' Aku seronok mendengarnya. 'Dah berapa bulan?'

'Baru saja dapat tahu semalam. One of the reason I call you', kata Imran.

'Wah, dah nak dapat anak baru, baru nak call. Kalau tak...'

'You are the same bro. When are you gonna call me? Is it when you have got a new girlfriend?' balasnya. Aku ketawa. Sudah lama tidak gelak besar sebegini. 'So who are you now with? Alia? Fatma? Linda? Rosa?'

'Rosa still, dan one girl I know through a friend - Mia', beritahuku selamba. Imran memang tidak setuju aku punya banyak teman wanita. Aku sendiri pun tahu aku sedikit hipokrit. Hm.. Mungkin banyak juga hipokrit. Beri nasihat pada orang lain supaya jaga perhubungan dan usah lukakan hati pasangan. Tapi diri sendiri...

'Entahlah Im. You know how long I have been with Rosa. Tiga empat tahun. Bila aku cakap fasal next level, dia kata dia belum bersedia,' terangku. Im seperti mengangguk di sebelah sana telefon. 'She's a darn cool girl. We click! Now I'm expanding my options'.

'So that other girl, dia nak setujulah nak kahwin?' tanya Im. Aku balas dengan ketawa. 'Ah, so she's just a pretty face then? Bila kau bosan-bosan dengan Rosa. Atau bila dia outstation?' Makin besar gelak aku. 'And it is so true!' Aku tahu Imran sedang menggelengkan kepala.

Kami teruskan perbualan tentang emak dan kampung halaman. Cerita tentang kerja dan keluarga. Sempat menjengah memori lama di universiti. Aku bertuah punya adik yang juga sahabat. Imran akhiri perbualan kami dengan 'you know what to do bro!'.

Yes I do, kataku dalam hati. Ku letakkan telefon di atas meja kopi. Rasanya tidak berapa lama sebelum aku akan terlena.

0 gossip (s):