1-30 Harley datang melawat

"Tunggu kejap boleh? Tak solat lagi" aku jawab panggilan Harley.

Dia sudah tunggu di bawah. Aku berlari-lari anak menuruni anak tangga lepas bersiap, tak mahu Harley tunggu lebih lama.

What a surprise!
Harley sedang berbual-bual dengan Harith, rancak!

“Ehem, mengumpat saya ke?” aku menyampuk sambil tersenyum.
“Hai Lya!” Harley senyum. Harith turut senyum. Aku balas senyuman mereka berdua. Tiba-tiba rasa segan. Heh!

Harley masih sama macam 4 bulan dulu, cuma mungkin kurus sedikit. Nampak agak cengkung.

“Mintak diri dulu Harith. Nice to meet you!” Harley hulurkan tangan untuk bersalam.
“Ok, nice to meet you too!” Harith sambut salam Harley.
Harith angkat kening pada aku “Jangan nakal-nakal ya!”
Aku tergelak. Macam-macamlah Harith ni!

Aku masuk dalam kereta Harley, sempat menjeling ke arah tingkat satu.

"Lya sihat?"
"Sihat"
"Rindu abang tak?"
Aku senyum. “Nak minum kat mana ni?”
“Lya nak recommend tempat yang best?”
“Tak pernah minum kat luar..hehe”
“Kalau macam tu kita pergi je mana-mana kedai, ok?"
"Ok"

~

"So, hows work?"
"Ok, tapi susahlah. Budak-budak sekarang ni bijak-bijak. Pernah satu kali tu kena tegur dengan student sebab salah eja forty. Malu je" aku cebik.
"Haha. Lya eja macamana?"
"F.o.u.r.t.y. Rupanya takde huruf u. F.o.r.t.y je"
"Lain kali, kalau kena tegur dengan student, berlakonlah. Kata ‘teacher saja nak test kamu ni peka ke tak’. Cikgu kena pandai main psikologi"
Aku diam. Tak terfikir pun nak buat macam tu hari tu. Aku hanya tersipu-sipu depan 28 orang anak murid.
"Lya, Lya kena yakin. Lya bukan tak boleh, cuma tak confident. Abang kenal Lya dah lama. Abang tau Lya bijak sebenarnya"
Aku diam.
"Ha, ni abang nak tanya, Lya nak tak kerja dengan PERHILITAN? Abang ada member boleh tolong. Lya kan minat wildlife ni, lagipun related dengan study dulu kan. What do you think?"
"Kan Lya baru kerja ni bang. Biarlah dulu. Tengoklah nanti macamana".

“Order bang?” tegur pelayan kedai.
Fresh orange dua ye dik. Thanks” Harley beri pesanan, yakin. Itulah Harley, sentiasa tahu apa yang aku suka. Sentiasa faham aku. Sentiasa kenal aku.

“So, macamana rumah baru?”
“Ok” aku sedut fresh orange, sedap!
“Sembang ngan Harith tadi. Macam ok budaknya. Lega abang Lya dapat jiran ok. Orang tingkat lain ok?”
“Hah? Orang tingkat lain? Err, aaaa, erhemm..erhemm…errr” perkataan tak keluar, tersekat di kerongkong. Serat-serat limau tersekat di kerongkong barangkali.
“Ni kenapa ni?” Harley buat muka hairan.
“Tak, tak kenal orang tingkat lain. Ha, keje abang macamana? Makin kurus je nampak” aku balas pertanyaan dia. Rasa bersalah pulak sebab asik-asik sembang pasal aku.

Harley rancak bercerita. Lepas lima belas minit, aku rasa menyesal tanya pasal kerja Harley. Dia bercerita tak berhenti tentang kerjanya di jabatan kerajaan. Tentang staf, tentang projek, tentang apa-apa lagilah, aku tak tahu. Aku cuba memberi tumpuan sepenuhnya tapi gagal. Aku tahu semuanya baik-baik saja. Harley yang aku kenal, semua sentiasa dalam kawalan. Aku tak risau sikitpun.
Yang aku risau adalah jantung aku, berdegup kencang macam mahu terkeluar!

Kenapa ni?

0 gossip (s):