1-39 Elijah Darcy jatuh cinta

Kepala aku berdenyut-denyut macam belon kena pam. Terasa belakang kepalaku ada bengkak kecil. Mungkin kesan terhantuk ke dinding waktu bertembung dengan Odelia entah beberapa hari dulu. Ah, aku tak peduli. Biarlah pecah kepala aku! Aku tetap mahu tunggu Mia. Sudah lama aku menunggu Mia Suzanna. Dari tengah hari yang terik tadi sampai ke petang yang hujan. Hujan yang sangat lebat. Aku tak peduli. Biarlah aku basah lencun! Aku akan terus tunggu Mia.


Mia. Mia. Mia. Mia.


Nama itu aku sebut untuk meredakan denyut sakit di kepalaku. Nama itu juga aku sebut untuk setiap nafas yang menjalari tubuhku.


Mia. Mia. Mia. Mia.


Aku masih di luar Bookaholic, di jendela besarnya. Aku memerhatikan Mia dari luar. Oh, sekarang aku yang diperhatikan. Mia ada di jendela, di dalam Bookaholic. Dia merenung aku dalam-dalam. Aku hanya tersenyum. Mia keluar dengan payung.


“Apa awak buat hujan-hujan macam ni, Elijah?” tanya Mia, terus. Payungnya dia suakan untuk meneduh hujan.

“Aku nak ajak kau keluar, macam yang sebelum ni.” Aku jawab dengan memeluk tubuh yang menggigil. Sudah masuk kali ketujuh aku cuba ajak Mia keluar. Kali ini yang kelapan. Tanyaku lagi, “Sudikah kau?”

“It’s not possible, Elijah.”

“Not in this weather, yes?” Aku cuba bergurau.

Wajah Mia mendung. Dia tak menyambut selorohku tadi.

“Aku tak akan putus asa, Mia.”

Mia menolak fringe rambut yang jatuh ke atas matanya. Dia lepaskan satu keluh panjang. Kemudian dia renung mataku dalam-dalam. “Carilah orang lain, Elijah. I can’t love you back.”

“But you said you did! You said you fell in love with me!”

“Elijah, saya...”

“Aku cintakan kau, Mia!”

“Saya dah ada orang lain...”

“I love you, Mia!” Aku menarik Mia ke dalam rangkulan. Aku ingin mengucup bibirnya supaya tiada kata-kata lain keluar.


PANG!


Tamparan keras hinggap ke pipiku. Aku hilang kesimbangan dan terus tersungkur ke tepi jalan. Berpusing dunia ini rasanya. Kepalaku tambah kuat denyutnya.


Aku sedar.


“It’s Harith, isn’t it?”


Mia tertunduk diam. “I’m sorry, Elijah.” Lalu dia hulurkan tangan. “Let me send you home.”


~


Aku meluru keluar dari perut Mercedes. Aku menginjak dua-tiga anak tangga supaya cepat sampai ke tingkat itu. Tingkat lima. Rumah Harith. Pintunya aku ketuk sekuat hati. Sekuat denyut kepalaku yang makim menjadi-jadi. Macam air menggelegak. Sehangat amarahku. Sepanas tubuhku yang membara.


Tiba-tiba ekor mataku menangkap sesuatu di tangga ke tingkat enam....


Saat itu juga Harith membuka pintu. Aku renggut kolar baju Harith. “Siapa yang kau pilih?” tanyaku keras. “Rosa?”

“Kenapa ni?” Harith terpinga-pinga.

“Atau Mia?”


Aku tarik Harith keluar dari rumah. Aku tolak dia ke dinding. Dan....


Dunia berpusing-pusing. Pandanganku bercampur-baur dengan kilas anak tangga, siling, Harith dan sosok putih itu.


Tubuhku terhumban ke kaki tangga, di muka pintu Odelia. Nyawaku sudah melayang entah ke mana rasanya.


“Elijah!” namaku dipanggil Odelia. Jeritannya memekikkan telingaku.


“Odelia... aku tak tahu apa yang jadi...” kata Harith itu sayup-sayup dengan langkahnya menuruni tangga. “Mia?”


Aku lihat wajah Mia terapung dalam pandanganku yang semakin kabur. Dia mengangkat aku ke pangkuannya. “Elijah....”


Mia. Mia. Mia. Mia.


“I just fell in love... with you, Mia.”


Kemudian aku pejamkan mata.

0 gossip (s):