1-27 Tangisan

Sudah dua tiga hari aku terdengar bunyi tangisan pabila aku buka pintu hendak keluar. Mata aku terpandang ke tingkat 6. Suara perempuankah menangis di sana? Tidak. Tingkat itu masih kosong seperti biasa. Itu suara tangisan Odelia.

Kalau dari ruang tamu, atau dapur atau bilik tidur, susah hendak dengar suara orang tingkat bawah. Bangunan ini sedikit kedap bunyi. Bila pintu dibuka, baru boleh dengar sikit-sikit. Itu pun kurang jelas.

Semalam aku ketuk pintu tingkat 4. Odelia membukanya setelah beberapa lama. Matanya sembam.

'Are you okay, dear?' aku tanya. Ikhlas. Risau pula aku pada dia.

'I'm okay', jawab Odelia. Tapi dari raut wajah pun sudah tahu tidak berapa okay.

Semalam juga aku beritahu Rosa sewaktu makan malam di kedai mamak. Rosa turut risau.

'You ada nombor dia?' tanya Rosa padaku. Tiada. Aku beritahu yang aku akan minta kemudian. Rosa pula bercadang untuk pergi melawat hari ini.

Entah Rosa sudah pergi atau tidak, aku tidak tahu. Sepanjang hari aku di pejabat. Baru hendak pulang ke rumah, aku dapat sms dari Mia. Dia ajak aku makan malam.

Tapi entah kenapa, Mia senyap saja malam ini. Tidak banyak bercakap. Aku cuba berseloroh pun dia tidak ketawa. Tak apalah. Makanan yang dipesan pun sudah sampai. Dan aku sangat lapar.

0 gossip (s):