1-36 Rasa hati ini

"Are you ok dear?" sapa Rosa sambil memeluk aku dan lagakan pipi. Geli, tapi agak menyenangkan bila dia buat begitu.
"Ok" aku angguk dan senyum.

Suasana di restoran sunyi. Mungkin sebab masih awal, belum pun pukul 11.

"I dengar Harley datang hari tu" muka Rosa serius.

Aku angguk lemah. Lemah sehinggakan tak mampu menahan air mata berkumpul di kelopak.

"Saya rasa saya dah tak boleh teruskan" aku tarik nafas dalam-dalam.
"Saya dah cuba, tapi tak boleh. Saya anggap dia macam abang. Tak boleh nak sayang dia lebih dari tu" aku ambil tisu dan sapu air mata yang sudah berkumpul banyak di mata, hanya tunggu masa untuk jatuh.
"Dia ada cakap lagi pasal isu kawin?"
"Dia cakap dia dah bagitau family dia. Sekarang dia plan nak kawin hujung tahun ni" air mata keluar dan dilap berganti-ganti.
"Odelia..terus terang je lah dengan dia. Nanti you yang terseksa"
Aku diam.

Setiap kali aku cuba berterus terang dengan Harley tentang hati dan perasaan aku, setiap kali itulah aku gagal. Aku tidak mahu jadi kejam, tidak mahu jadi manusia yang tak kenang budi. Sejak dari di universiti, Harleylah yang sentiasa ada untuk aku, sentiasa ada untuk mak. Harley adalah sebahagian dari hidup aku tanpa aku sedar, dan Harley juga adalah memori saat-saat akhir mak.

"Abaikanlah. Teremosi lebih pulak kebelakangan ni. Harley dah banyak bantu saya, Rosa"
"Odelia, sorry I nak tanya ni. This has nothing to do with sapa-sapa kan?"
"Eh?"
"Maksud I, yang you serba salah ni bukan sebab you ada hati kat orang lain kan?"
"Takde" aku pegang telefon bimbit erat-erat.

Dia milik orang, aku jawab dalam hati.

0 gossip (s):