1-20 Shopping

Banyak sekali orang hari ini. Bukannya hujung minggu pun. Mungkin ini semuanya yang baru habis kerja. Datang untuk makan-makan, mungkin.

Perutku sedikit berkeroncong. Puluhan manusia sudah melintas di depanku. Ada yang jalan seorang. Ada yang memimpin anak kecil berjalan. Aku melambai-lambai kepada si anak. Sangat comel.

Ada yang tergesa-gesa sambil mulut pantas bercakap di telefon. Ada yang seperti baru lepas meeting. Ada juga yang seperti berbaju tidur. Ada yang menjeling kepadaku, agaknya pelik aku menunggu di depan kedai baju dalam wanita. Aku buat selamba. Ada juga yang tersenyum seperti hendak menggoda. Aku menangkat keningku tanda mesra. Si dia ketawa malu-malu bersama rakannya.

Mataku mengerling pada jam. Hampir 30 minit. Katanya sekejap. Kalau tahu lama begini, patutnya aku pergi pusing-pusing dahulu di kedai buku.

Rosa menelefonku. 'Jomlah teman I shopping... Lepas tu kita pergi makan'. Seperti biasa, aku iyakan saja. Bosan-bosan di rumah. Dapat juga mencari inspirasi jika keluar-keluar begini.

'Eh, you mind of asking Odelia as well?', pinta Rosa. Aku sedikit hairan.

'Odelia? Seriously?' tanya aku.

'Yeah, she's a cool girl!' kata Rosa sebelum aku buat nada pelik. 'No, really. Of course dia bukan jenis yang pandai bergaya. Tapi you tahu, dia bagi I insight untuk fashion. I tak tahu dia taste dia kelas okay..'

'Ala.. kalau macam tu, you jer lah pergi shopping dengan dia,' aku buat nada manja. Sengaja seperti merajuk.

'You ni... I nak jumpa you, tapi you bawaklah dia sekali'.

Aku malas hendak panjangkan cerita. Lalu aku ketuk pintu tingkat bawah, rumah Odelia. Odelia juga sedikit terkejut. Entah apa yang dia fikir agaknya. Mula-mula dia menolak. Segan, katanya. Tidak berapa suka shopping, terang Odelia. Sebelum dia malu-malu beritahu yang dia sedang berjimat kerana baru mula bekerja.

'Odelia, you are making me a huge favour by going, please...', aku buat nada kasihan. Aku beritahu Odelia supaya jangan risau fasal duit. Makan, minyak, aku belanja. 'Just teman Rosa shopping saja. And she is generous too,' aku terangkan lagi.

Benar, Rosa memang murah hati. Selalunya dia kawan dengan city girl. Tapi mungkin dia selesa dengan Odelia? Aku tertanya sendiri. Tapi kalau sudah 30 minit dalam satu kedai, aku rasa aku sudah tahu jawapannya.

0 gossip (s):