1-41 Aku turut jatuh

Ikan rebus dalam pinggan aku letakkan di depan Chloe. Dia hanya pandang, tidak mahu menjamahnya.
Tadi, ketika mahu naik tangga aku nampak Chloe tidur di depan pintu tingkat satu. Aku pasti dia menunggu Elijah. Kadang-kadang aku rasa dia lebih manja dengan Elijah berbanding Harith, mungkin kerana Harith selalu sibuk dan Elijah selalu ada di rumah.

Aku angkat Chloe ke atas riba. Aku usap bulunya yang lembut.

“Kenapa tak mahu makan?”
Chloe hanya mengiau perlahan.
“Rindu Elijah?” Aku pandang mukanya.
“Aku pun sama Chloe” Aku peluk Chloe erat-erat. Dia meronta mahu lepaskan diri, lemas agaknya.

Elijah masih tak sedarkan diri. Malam tadi, ketika aku baru mahu mula membaca novel pemberian Elijah, aku terdengar bunyi hentakan yang kuat di luar. Aku nampak Elijah terkulai lemah di depan pintu aku. Sungguh, hampir tercabut jantung aku melihat keadaan Elijah pada masa itu. Dalam fikiranku, dalam hatiku pada masa itu, hanya mahu Elijah selamat. Walau tanganku menggigil, walau air mata sudah mula keluar tak terkawal bagai air terjun, aku sempat menghubungi ambulan. Kemudian aku nampak Mia, girlfriend Elijah. Dia memangku Elijah selepas memimpin Harith dari tingkat atas.

Aku masih tidak faham, apa sebenarnya yang berlaku ni? Harith, Elijah, Mia?
Aku terkejut. Aku sedih. Aku keliru. Tapi aku lebih terkejut, sedih dan keliru bila teringatkan kata-kata terakhir Elijah sebelum dia tidak sedarkan diri dalam pangkuan Mia.

“I just fell in love... with you, Mia.”
Selama ni Mia bukan girlfriend Elijah? Aku silap faham kah?

“I just fell in love... with you, Mia.”
“I just fell in love... with you, Mia.”
“I just fell in love... with you, Mia.”

Terngiang-ngiang di telinga aku sepanjang perjalanan ke hospital.
Terasa mahu pekup telinga dengan kedua-dua tangan aku yang masih mengigil. Aku tak mahu dengar!

Elijah, selepas kau ucapkan kata-kata itu pada Mia, hati ini menjerit lemah di sebelah kau,

Elijah, aku cintakan kau! Kau dengar tak Elijah?

Aku tarik nafas dalam-dalam.
Tak mungkin kau dengar, Elijah.
Tak mungkin kau kisah.

~

Aku bangun menuju ke bilik air. Mahu mandi dan bersiap ke hospital.

0 gossip (s):