1-28 Aku sudah ok

"Aku tak puas hati lah! Ape pasal rumah biru budaknya besar-besar gabak? Kalahlah rumah merah macam ni. Budak-budak aku semua kecik-kecik macam kurang zat. Aku rasa ni mesti konspirasi nak jatuhkan rumah merah!" bebel Suri lepas habis latihan untuk hari sukan.
"Kau ni Suri, tak habis-habis dengan teori konspirasi kau. Kebetulan je tu budak-budak kau kecik molek. Lagipun aku rasa kau tak bolehla nak perkecilkan bebudak tu. Mana tau, kecik-kecik cili padi, kan?" aku cuba pujuk Suri.
"Kebetulan kau kata? Dalam berpuluh-puluh budak, sorang je yang besar! Tak ke kau rasa pelik tu? Yang hebat-hebat semua masuk rumah biru, rumah lain campuran aku rasa, tapi rumah merah semuanya yang reject. Aku rasa yang berpenyakit pon semua depa letak ke rumah merah. Aku tak puas hati lah. So obvious!"
"Sukahatilah Suri, malas dah aku nak cakap. Aku tak boleh menang cakap dengan kau nih. Tapi, kau jangan terlebih semangat sampai budak budak kau stress pulak. Ingat, kita nak budak-budak enjoy, bukan nak menang sangat pon. Semangat kesukanan yang penting!" aku senyum lebar.
"Takde, takde! Aku nak rumah merah menang! Apa guna bertanding kalau tak menang? Kau nih peliklah Dell!"
"Suri! Dah banyak kali aku cakap kan..jangan panggil aku Dell. Bunyi macam ganas!"
"Hehehe, jangan marah..Aku rasa best je nama Dell tu. Eh, kau dah beli novel Mitch Albom yang baru tu?"
"Er, belom. Er, hari tu aku tak dapat parking, jenuh pusing"
"Eh, minggu lepas ko tak bawak kereta kan? Sepanjang minggu naik bas kan?"
"Oh, silap. Aku tak sihat lah masa nak beli buku tu, terus tak jadi beli"
"Pelik lah kau ni Dell. Itu pun aku yang kena ingatkan. Takpe, kau tak payah la beli buku tu sebab aku ada niat nak beli pun. Pinjam dari aku je lah eh? Oklah, aku nak balik. Petang ni ada cerita drama Korea. Menangis aku kalau terlepas tengok Choi Seung Hyun berlakun. Bye bye Dell!"

Aku tertawa kecil. Lawaklah Suri nih. Bercakap tak berhenti henti. Tak lenguh ke mulut dia? Aku tersenyum setiap kali teringatkan gelagat Suri.

Mood aku minggu ni lebih baik dari minggu lepas. Ah, minggu lepas memang gila! Mungkin sebab minggu ni sudah mula latihan untuk hari sukan, aku sudah kurang berfikir yang bukan-bukan. Sudah kurang layan perasaan. Baguslah, aku pun sudah tak mahu risaukan orang. Minggu lepas, Harith tanya aku ok ke tak. Dia terdengar aku menangis ke agaknya? Malunya! Kemudian Rosa pula datang melawat, dia kata saja-saja. Pelik pulak tiba-tiba Rosa datang melawat. Tak mungkin kebetulan. Ni mesti Harith yang report!

Aku tersenyum. Ada jugak orang ambil berat kat aku.

Aku sudah sampai di tingkat empat, rumah 54 Jalan Pemberly. This is my home!
Aku letakkan kunci rumah di atas meja. Mata terpaku ke sebuah buku, Pride and Prejudice yang diberi Elijah. Elijah, boyfriend perempuan cantik di kedai buku. Elijah, yang tak suka pandang muka aku. Elijah, yang tak suka bersembang dengan aku. Mungkin aku terlalu hodoh untuk ditatap. Mungkin aku terlalu bosan untuk diajak berbual. Logiklah, girlfriend dia sangat cantik dan nampak peramah.

Aku pegang buku yang diberi Elijah. Aku tarik nafas dalam-dalam.
Are you making fun of me? Kau nak kata aku tak pandai Bahasa Inggeris kan?

Telefon bimbit menjerit, ada sms masuk.

'Mggu dpn ada kerja dkt2 dgn tpt Lya. Hope 2 c u. Will let u know'

Harley!

0 gossip (s):