1-83 How Dare You?!

Aku melangkah cepat, ambil beg tangan dan pastikan buku nota, pen dan perakam suara ada dalam beg. Jurugambar sudah menunggu di lobi. Aku berjalan keluar, gembira tidak terkata, hari ini aku dapat tugasan pertama. Tadi waktu Kamal, Personal Assistant Miss Wirda beritahu, aku rasa macam mahu melompat, mewakili Chick! untuk buat laporan majlis bukan mudah. Cepat-cepat aku sms Erik dan beritahu khabar gembira ini. Dia pun gembira bagi pihakku. Sejak kebelakangan ini, selepas kejadian dia menangis malam itu,setiap malam dia akan balik ke Rumah No. 54 untuk makan malam dan balik semula ke rumahnya jam 2 atau 3 pagi. Aku gembira begitu, walau tidak boleh sepanjang malam, cukuplah beberapa jam yang menyeronokkan. Apa lagi yang aku mahu?

Aku melintas ruang penyambut tetamu dan lihat Amelia sedang asyik membaca sesuatu. Telefon tidak berdering dan tidak ramai yang menunggu di ruang itu. Aku dekati dia, dan jenguk, mahu lihat apa yang asyik sangat di bacanya.

‘Hi dear, what are you doing?’

‘Nothing much, reading some classics. Where are you going?’ tanya dia melihat aku bersiap mahu keluar.

‘My first assignment. Event at KLCC. Kamal suruh pergi’ aku jawab tersenyum lebar. puas hati. Sudah berakhir zaman aku hanya buat air untuk semua orang.

‘Ermm..what did you do? Kamal?’ Dia bangun perlahan, berbisik dekat dengan telingaku.

Aku cubit pipinya geram, suka sangat berfikir bukan-bukan. Dia mengaduh sakit.

‘Don’t think naughty yer. Just gave him few tips on how to seduce men’ Aku tersengih.

‘Is he gay?’ Amelia kembali perlahankan suaranya. Ada rasa ingin tahu membuak-buak keluar daripada suaranya. Dasar kepochi! Mukanya kembali rapat dengan wajahku. Seolah ada rahsia negara yang ingin diberitahu.

‘How long have you been here dear? Yesterday?’ Aku tergelak kecil. Mengetuk kepalanya perlahan dan berlalu pergi. Dia masih tidak percaya, wajahnya terkulat-kulat.

Aku berlari-lari anak ke lif.

‘Hey, take one goodies bag for me’ Amelia menjeri kuat dari belakang.

Aku angkat tangan sambil menunjukkan isyarat bagus, dan menganggukkan kepala aku sebelum menyelit ke dalam lif yang kebetulan ramai orang mahu turun.

-------------------------------------------

Aku masuk ke dalam Rumah No.54, tingkat satu ada bunyi orang menangis dan suara perempuan menenangkan. Odelia! Nantilah aku berjumpa dengannya minta maaf.

Sampai di rumah, aku mandi dan rehat sekejap kemudian membuka laptop dan mula menaip, aku mahu siapkan laporan event tadi. Berjalan agak lancar walau sedikit kelam kabut aku merakam dan berkenalan dengan wartawan lain. Senang nanti aku mahu kerja kalau kenal orang.

Erik belum sampai, selalunya dalam jam 7 dia sudah ada. Mungkin dia sibuk agaknya, fikir ku.

Tidak lama selepas itu,pintu di buka, Erik sampai. Ditangannya ada sejambak ros merah dan sekotak coklat. Dia senyum manis kepadaku.

‘Hi sayang’ Ujarnya lembut sambil mengucup pipiku.

‘Miss you’ tambahnya, dan duduk di sampingku.

‘This is for you, for your first assignment’ Di suanya ros merah dan kotak coklat yang dipegangnya.

‘Thanks sayang, miss you too.’ Aku ambil dan cium bunga yang diberinya. aku sentiasa sukakan ros merah. Entah kenapa, cuma suka. Kotak coklat aku letakkan di sebelah, nanti selepas makan sambil menonton tv, akan jadi habuan pula.

Erik masuk ke dalam bilik, dan aku teruskan menaip. Aku dengar bunyi air jatuh, tengah mandi nampaknya.

Selesai sahaja mandi, dia kembali duduk disampingku. Aku pula yang sedang tekun menaip, mencari-cari ayat yang betul untuk melaporkan event tadi, dan memastikan laras bahasanya sama dengan kehendak majalah.

‘You nak makan apa? I masakkan.’ Erik bersuara, tangannya mengurut perlahan bahu aku. Aku mengeliat keletihan, dan memandang dia dari sisi.

‘Anything. Ikut suka you la’ Balasku.

Dia membalas ok ringkas dan pergi ke dapur. Mula memasak, berdentang dentum bunyinya.

Aku kembali menaip, memasukkan gambar dan mengedit caption, memastikan faktanya betul berulang kali dan memeriksa typo. Puas hati, aku save dan tutup laptop. Menuju ke arah Erik yang sudah siap memasak dan sedang menghidangkan atas meja.

Makaroni bakar tersedia untuk di makan, dia juga siapkan air kosong bersama. Aku duduk tidak bersuara banyak dan Erik pula hanya tersenyum.

‘Thanks Dear, you memang faham I’ Kataku. Tangan aku diletakkan di dagu dan aku memandangnya. Lelaki ini benar-benar memahami aku. Kalaulah boleh setiap hari dan malam begini, fikirku.

‘No big deal. Selalu you masak untuk I, hari nie special day’ Ujarnya perlahan, dia pegang tangan aku, erat sekali.

Kami makan sambil berborak panjang, tentang kerjanya dan hari aku. Sesekali tergelak kecil. Hanya kami berdua, dunia kami.

Pintu diketuk tiba-tiba. Aku bangun menahan dia yang juga mahu bangun membuka pintu. Kalau Odelia yang mengetuk nanti, jadi isu lain pula kalau Erik yang membukanya.

Aku pegang tombol pintu dan menarik perlahan. Ada tangan yang hinggap di pipiku sebaik sahaja pintu terbuka. Perit tamparan menjalar sehingga ke belakang kepala. Ada darah yang tersembur dari mulut. Mataku berpinar hebat.

‘How dare you zanna?! How dare you?!’ Suara wanita menjerit.

Erik meluru dari dapur.

0 gossip (s):