1-90 Ini Pemulanya

Melihat Suzie semakin hampir, aku membetulkan kaki, berada dalam posisi kuda-kuda, mengingat kembali gerak langkah karate yang pernah dipelajari. Kalau Suzie mahu cari gaduh, kali ini sudah tentu aku akan melawan. Biar pengunjung tasik petang ini boleh lihat adegan perempuan tumbuk menumbuk, adalah hiburan sikit. Penumbuk aku kepal erat-erat. Automatis bibirku bergerak-gerak, memang bersedia untuk bergaduh.

Suzie sampai di depanku, melihat aku dalam posisi begitu, dia tergelak kecil.

'I'm not going to kick you today. Let's talk' Katanya lalu berlalu ke bangku yang disediakan di tepi tasik. Aku jadi malu sendiri, mengikutnya dari belakang lagak budak-budak sekolah kena tangkap dengan guru besar.

Aku duduk di sampingnya, di depan kami terbentang tasik kecil, matahari baru hendak bersentuh dengan kaki langit, burung-burung berterbangan di langit, hanya kami berdua di situ, terperangkap dalam masalah yang tidak pasti penamatnya. Dia menghembus nafas berat, tidak memandangku.

'Why Zanna?' Soalnya ringkas.

Aku bersandar ke kerusi, menarik nafas dan menghembuskannya perlahan-lahan. Cuba mencari kekuataan untuk memberikan sebab walau aku tahu sebab nya tidak mungkin akan dapat diterima oleh Suzie.

'I fall in love' jawabku ringkas, aku rasa muka ku kemerahan menahan malu. Bagaimana kau boleh katakan kepada perempuan lain bahawa kau cintakan suami dia? Tidak masuk akal.

'With my husband?' Soalnya walau sudah tahu jawapan.

'I'm afraid so' Ujarku perlahan.

Dua lelaki yang sedang berjoging melintasi kami, menoleh ke arah kami dan tersenyum manis. Aku buat tidak tahu, bukan masanya melayan godaan lelaki-lelaki asing.

'I should feel happy for you. You meet your love. But i can't, for obvious reason' Dia ujar keras. Ada kemarahan yang dikawal ketat, terhambur melalui tenangnya kata-kata. Aku rasa dadaku dicucuk sesuatu, perit sahaja rasanya. Ya, patutnya dia merasa gembira bila aku jatuh cinta, tetapi kegembiraan tidak mungkin ada kerana kami jatuh cinta pada orang yang sama.

Dia melihat jam, tangan kanan dan kirinya diletakkan bersama menjadi satu gumpalan dan memukul perlahan pahanya. Kakiku bergerak-gerak, cuba menenangkan jiwa dalam situasi yang sangat memelikkan ini.

'So, i think this is the end of our friendships. How pathetic we are? fight over a man'! Dia tertawa kecil, aku lihat ada air mata yang bergenang. Aku ikut tertawa. Ya, betapa menyedihkan kami berdua ini, bergaduh kerana seorang lelaki.

'Suzie, please, don't. I love you' aku ujar perlahan. benar, aku sayangkan dia, kawan rapat aku.

'But you also love my husband. We shared everything Zanna, clothes, stories, basically everything. We suppose to be best friend forever, remember' Dia mengangkat tangan kanannya, ada gelang berwarna perak yang aku berikan kepada dia waktu zaman persekolah itu. Aku tergamam di situ.

'I'm sorry Suzie' Aku tidak tahu hendak ucapkan apa lagi, semuanya tersekat dalam kerongkong disebabkan rasa bersalah yang melanda hebat. Aku rasa muka aku panas, dada aku sebak, bila-bila air mata boleh mengalir keluar.

'But, for once. I can't share my husband. Simply can't' Dia menyambung lagi. Aku hanya biarkan dia yang banyak bercakap, pesalah seperti aku layaknya diam. Tidak usah memburukkan keadaan.Aku menunduk ke bawah, bermain dengan jari-jari di atas peha. Bagai anak kecil yang bersalah tetapi malu mengaku kesalahannya.

'And knowing you, i know you will not leave my husband' Suaranya keras. Aku mengeluh bersetuju. Kami sudah lama kenal, sudah tahu perangai masing-masing, sudah dapat mengagak tindakan masing-masing.

'So, this is the begining of our war over a man!' Dia melanjutkan bicara lagi.

'What happened to us, Suzie?' Aku bertanya dan soalan itu bagai pistol yang diletakkan di kepala mengundang kemarahan Suzie.

'You fall in love with my husband, that's what happened!' Suaranya naik tinggi, kemarahan yang tersimpan yang cuba dikawalnya terhambur keluar. Aku tersentak, rasa bodoh dengan diri sendiri.

Suzie bangun dan melangkah pantas. Beberapa langkah dia berpaling. Melihat aku yang masih duduk di bangku.

'Zanna, i'm going to fight for Erik. He's my husband. We are no more a friend now. You make me sick!' dia bersuara tegas. Kemudian tersenyum simpul. Aku kepelikan, apa rahsia di sebalik senyuman itu.

'By the way, i'm pregnant' Dan dia melangkah pergi tanpa melihat aku yang tergamam di belakang.

0 gossip (s):