1-91 Tersentak

Tiada siapa yang aku kenal di sini kecuali Rosa. Ah, dan bapanya. Rosa, aku dan bapanya duduk satu meja bersama 7 yang lain.

'You should do business, son!' kata Dato' Malik pada aku.

'Sorry Dato', but I am risk-averse', kataku sopan.

'Ala daddy, tak payahlah drag Harith untuk buat business!' Rosa membalas manja.

'Oh yeah, I can't even ask your brother to work for the company' kata Dato' Malik sambil ketawa. 'Well, he got other passion!'

Pernah Rosa ceritakan pada aku, abangnya tidak mahu bekerja dengan bapanya kerana mahu menjadi pemuzik. Kata Rosa, abangnya sekarang di Australia. Tidak pasti pula apa sudah terjadi.

Rosa bersambung berbual dengan ayahnya fasal business. Aku menghabiskan banana split yang terhidang. Ini majlis makan malam ketiga yang aku hadiri dalam tempoh 2 minggu. Dengan makanan yang begini banyak, ditambah dengan nasi kandar setiap satu atau dua malam, mahu bertambah berat aku akhir bulan ini. Sudah hampir 2 minggu juga aku tidak jogging. Esok aku mahu mula kembali.

Dato' Malik meminta diri kerana dia ingin pergi berbual dengan rakannya di meja lain.

Rosa beralih padaku.

'So you know Odelia is moving out?' ujar Rosa.

Aku terkejut. Tidak pula aku tahu.

'Kenapa?' tanyaku.

'Katanya sebab kontrak mengajarnya sudah tamat, dan dia akan berkahwin'.

Oh, sudah lama benar aku tidak dengar tentang Odelia dan Harley.

'Baguslah tu,' kataku.

'No...', panjang sekali penekanan yang dibuat oleh Rosa. 'They should not'.

'Why?' kataku. Aku teruskan dengan sindiran dan sedikit skeptisme, 'because you don't believe in marriage?'

Rosa nampak tersentak.

'Of course not!' tiba-tiba suara Rosa sedikit nyaring. Dia menutup mulutnya sambil melihat kiri dan kanan kalau-kalau orang memandang. Masing-masing sedang berbual antara satu sama lain. Kecuali beberapa orang yang duduk di meja seperti tidak tahu hendak buat apa. Tapi mereka itu juga tidak memandang.

'She's not in love with Harley!', sambung Rosa. 'She likes Elijah instead!'

Aku terkejut.

'Oops,' Rosa menutup mulutnya lagi. Kali ini kerana dia sedar dia memberitahu aku hal yang tidak sepatutnya. 'Oh my, I shouldn't be telling you this!' katanya.

Odelia mahu kahwin dengan Harley, tapi Odelia sukakan Elijah dan Elijah sudah berkahwin dengan Mia?

'What? Elijah dah kahwin?', tanya Rosa.

'Did I just said it out loud?' tanyaku. Tak sedar pula.

'Yes, and is it the same Mia you are hanging out with?' soalan Rosa membuatkan aku terkejut untuk entah kali keberapa malam ini.

'Er...' aku sedikit bertangguh, 'yes'.

'Hm... interesting..' Rosa pula bernada sinis. Sebelum Rosa sempat menyambung, Dato' Malik duduk kembali ke kerusinya di sebelah Rosa.

'Rosa,' Dato' Malik tiba-tiba bersuara serius. Aku sekadar mendengar. 'I want you to take over the company. I want a year off'

'What?' tanya Rosa, 'I don't think I could!' Rosa merengek seperti budak kecil. Dato' Malik tidak memberi sebarang respon. Dapat aku rasa ketegangan suasana di situ.

'We'll talk about this at home then', kata Dato' Malik. 'I'm off with Mr Cliff. Something to discuss about'. Dato' Malik berlalu sambil Rosa bermuka seperti mahu menangis.

Rosa kembali pandang kepada aku. Wajahnya penuh kerisauan.

'Harith, please don't leave me! I'll do whatever it takes,' tiba-tiba dia bersuara.

0 gossip (s):